ارتباطات یکپارچه سازمانی
در مطلب قبل به اهمیت ارتباطات یکپارچه سازمانی به منظور بهبود فعالیتهای بزپرداختیم ، در این مطلب ابتدا لازم است تا در مورد ارتباطات سازمانی به تعریف مشترکی برسیم تا در ادامه بتوانیم ارتباطات یکپارچه سازمانی را درک کنیم.
ارتباطات سازمانی
همانطور که تشریح شد، یکی از ارکان اصلی آمیخته بازاریابی مولفه ترویج[1] است که ابزارهای ارتباطی و تبلیغات یکی از ابزارهای اصلی آن به شمار میآید. ارتباطات بازاریابی، ابزاریست که شرکتها برای اطلاعرسانی به مشتریان و ترغیب آنها به خرید محصول و خدمات استفاده میکنند. ارتباطات بازاریابی به مشتریان دلیل و چگونگی استفاده از یک محصول و فروشنده و زمان و مکان فروش را نشان میدهد.براساس مطالعات صورتگرفته توسط فیل یک تعریف جهانی برای ارتباطات بازاریابی وجود ندارد. (Fill 2002)
تعریفی که از سمت داناهر[2] در سال 2013 ارائه شد، ارتباط اثربخش را ارتباطی دانست که در آن فرستنده به خوبی نیازها و ترجیحات مخاطب را پیشبینی کرده و فرآیند کدزنی و کدشکنی توسط فرستنده و مخاطب به راحتی صورت میگیرد.(Danaher and Dagger 2013)
مدل ارتباطات موثر بیکر و
ریموند [3]
بیل وینتراب (Bill Weintraub)- مدیر بازاریابی شرکت Procter & Gamble میگوید:
“من اعتقاد ندارم که با وجود تغییرات در اقتصاد، رسانهها، فرهنگ و… اصول اولیه بازاریابی و ارتباطات باید تغییر کند. بلکه لازم است که با کمک آنها، کسب و کارها به درستی هدایت شوند."
در زمینه ارتباطات، با 8 رکن اصلی سروکار داریم که با توجه به جامعیت و عملی بودن این الگو در زمینه ارتباطات، عناصر آن هر یک به صورت جداگانه تشریح میشود:
1) فرستنده پیام [4] : فرستنده پیام شروعکننده ارتباط است.
2) رمزنگاری پیام [5] : به عملیاتی که در آن فرستنده پیام، اطلاعات را به صورت یک رشته علامت یا نماد درمیآورد، رمزنگاری پیام گویند.
هدف از رمزنگاری پیام ایجاد رابطه متقابل دهنده بین فرستنده پیام با گیرنده آن ازطریق علائم است، و اصولأ فرستنده پیام بر این باور است که گیرنده هم ازاین علائم وکلمات، مقصود مورد نظر او را دریافت خواهد کرد. نبودن درک متقابل، مهم ترین عامل سوء تفاهم یا ضعف پیام به حساب می آید.
3) پیام: [6] پیام اطلاعاتی است که فرستنده پیام آنرا به لحاظ ظاهری، رمزنگاری میکند. پیام ممکن است بههرشکلی باشد که فرد دیگری بتواند آنرا تجربه یا درک کند.
4) کانال ارتباطی یا رسانه : [7] کانال ابزاریست با هدف ایجاد ارتباط بین فرستنده و گیرنده پیام، که غالبأ نمیتوان آنرا از پیام جدا کرد. بطورکلی، نوع کانال از عوامل مهم و اثرگذار بر اثربخشی ارتباطات است.
5) دریافتکننده پیام : [8] گیرنده پیام، شخصی است که حسگرهای ذهن او پیام را دریافت کردهاند.
6) از رمز خارج کردن پیام : [9] از رمز خارج کردن پیام فرایندی دومرحلهایست که از آن طریق، گیرنده پیام را تفسیر و آنرا به صورت اطلاعات معنیدار درمیآورد.
بطورکلی، از رمز خارج کردن پیام تحت تأثیر عوامل زیر قرار میگیرد:
تجربیات گذشته گیرنده، قضاوتهای شخصی و وجود درک متقابل بین گیرنده و دهنده پیام.
7) بازخورد: پاسخ یا عکسالعمل قابل تشخیص مقصد یا گیرنده پیام را نسبت به پیام گویند.
8) اختلالات یا پارازیتها، به کلیه عوامل و پدیدههایی اطلاق میشوند که موجب تضعیف اثربخشی فراگرد ارتباطی میگردد که میتواند در تمام زمینهها و بر روی کلیه اجزای ارتباطی اثرگذار باشد.
این اختلالات به دو دسته تقسیم میشوند:
الف) اختلالات درونی که بیشتر به خود اجزای ارتباطی بر میگردد مانند خستگی و بیحوصلگی.
ب) اختلالات بیرونی که بیشتر به محیط ارتباطی توجه دارد و از آن نشات میگیرد مانند سر و صدا.
بطورکلی، هرچقدر در فرایند از رمز خارج کردن، پیام دریافتی گیرنده با پیامی ارسالی فرستنده، هماهنگی بیشتری داشته باشد، ارتباط به شیوهای موثرتر انجام خواهدشد.
ارتباطات بازاریابی ابزاریست که شرکتها میتوانند ازطریق آن با مصرفکنندگان محصولات وخدمات خود ارتباط دوسویه برقرار کرده، درباره فروش برندهای خود به اطلاع رسانی، تحریک، ترغیب و به یادسپاری آنها پرداخته و به خرید بیشتر وحفظ وفاداری آنها کمک کنند. درچندسالاخیر، محیط ارتباطات بازاریابی دواتفاق جدید را تجربه کرده است: (Dijkstra, Buijtels, and Van Raaij 2005)
1) تجزیه شدن رسانه تبلیغی سنتی
2) ظهور رسانه ها ودیگر جایگزینهای ارتباطی جدید
[1] Promotion
[2] Danaher
[3] Bakar and Raymond model
[4] sender
[5] Encoding
[6] message
[7] channel
[8] receiver
[9] decoding