ضرورت یکپارچهسازی ارتباطات بازاریابی
با وجود کانالهای مختلف ارتباطی، ابزارهای ارتباطی زمانی اثربخشی بیشتری از خود نشان میدهند که به جای انفصال، با هم هماهنگی و یکپارچگی داشته باشند و مجموعهای از روشهای ارتباطی هماهنگ میتواند همافزایی موثری ایجاد کنند. ضرورت و اهمیت بررسی ارتباطات یکپارچه بازاریابی را میتوان در شکل زیر به صورت خلاصه آورد:
شکل: ضرورت ارتباطات یکپارچه سازمانی
یکپارچگی ابزارهای ارتباطی میتواند در سطوح مختلفی رخ دهد، این یکپارچگی میتواند در سطوح افقی، عمودی، داخلی و خارجی اتفاق بیفتد.
- یکپارچگی افقی در ابزارهای ارتباطی بازاریابی و سراسر واحدهای عملکردی سازمان زمانی اتفاق میافتد که تمامی واحدها اعم از تولید، مالی، توزیع و ارتباطات با هم کار کنند و بهطور کاملا آگاهانه تصمیمات و اقدامات خود را بهصورت پیامی مشترک به مشتریان ارسال کنند.
- یکپارچگی عمودی، به معنای پیوستگی ابزارهای ارتباطی بازاریابی با اهداف کلان و استراتژیهای سازمان و حمایت و پشتیبانی از آنها است. ازجمله مثالهای خوب برای این یکپارچگی ارسال پیامهای چشماندازهای سازمانها در ارتباطات ایجاد شده با مشتری است.
- یکپارچگی داخلی؛ به معنای آگاه سازی و انگیزه بخشی به کارکنان سازمان در مورد پیشرفتها و پروژههای جدید، دریافت استانداردها یا شرکای تجاری تازه است.
- یکپارچگی خارجی به معنای استفاده از پتانسیل شرکتهای دیگر برای ایجاد ارتباط بازاریابی است برای مثال، میتوان از ارائه تبلیغات مشترک با یک شرکت دیگر استفاده کرد. (دکترعلیاکبر فرهنگی، 1387)
تبلیغات، عنصری مهم در آمیخته بازاریابی
فیلیپ کاتلر (1999) آمیخته بازاریابی را مجموعهای از متغیرهای (ابزارهای) قابـل کنتـرل بازاریـابی میداند که شرکتها آنها را برای پاسخگویی به بازار هدف درهم میآمیزند. آمیختـه بازاریـابی دربرگیرنـده همه کارهایی است که شرکت می تواند انجام دهد تا بر میزان تقاضا برای محصولاتش اثر بگذارد. 4 روش عمده در بازاریابی تحت عنوان آمیخته بازاریابی برای دستیابی به مخاطب و متقاعدسازی به خرید وجود دارد که در شکل زیر شرح شده است:
شکل: آمیخته بازاریابی، کاتلر